עיגולים – ביטוח ופיננסים

כל מה שאתם צריכים לדעת על "קיבוע זכויות"

 

קיבוע זכויות הוא שלב מכריע במסע הפרישה של כל אדם המאפשר לו לקבל הטבות המגיעות לו מהמדינה ולהפיק את המרב מהפנסיה שצבר, הוא מבטיח ניצול מקסימלי ומלא של כל ההטבות והתמיכה הכספית שמספקת המדינה לרגל פרישתם לגמלאות.

קיבוע זכויות זה מאין פנינה נסתרת בתהליך הפרישה, זה לא משהו שהמדינה אוכפת או הגופים הפנסיונים  מיידעים על קיומו, יתרה מכך, מדובר בזכות חדשה יחסית, כך שהיא אינה חלק מכל אותן זכויות ידועות. עם זאת, אין לזלזל בחשיבותה. בדומה לתביעת החזרי מס, תהליך קיבוע זכויות הוא דרך להבטיח את הכסף שהרווחתם וחסכתם במרץ כל חייכם, במקום לתת לו לחמוק לידי רשויות המס. זה הליך בעל ערך שפועל לטובתכם, גם אם הוא לא מוחצן מספיק.

בזהה להחזרי מס, חלק ניכר מהאוכלוסייה לא מודע לזכויותיו, ולעיתים גם לא יודע באיזו קלות אפשרי לתבוע את הזכויות הללו, ולמעשה להגן על הכסף שעמל עבורו, שאחרת היה מוקצה כתשלום מס. על ידי תהליך של קיבוע זכויות, ניתן להשיג פטור ממס על סכומים נכבדים, עד מאות אלפי שקלים, שנצברו בחיסכון הפנסיוני. במסגרת מאמר זה, נבהיר אודות הליך קיבוע זכויות ונסביר כיצד תוכלו למנף אותו כדי להגדיל את ההכנסה שלכם מהפנסיה, כל זאת מבלי להגדיל את ההפקדות שלכם.

 

הסבר על קיבוע זכויות

קיבוע זכויות הינו הליך שמפוקח על ידי רשויות מס הכנסה והוא מסמיך את מקבלי ההטבות להתאים לעצמם את הפטור ממס עבור קרנות הפנסיה שלהם.

המשמעות היא שיש למקבל ההטבות את הגמישות לבחור בין שתי אפשרויות: פטור ממס על קצבה מזכה (חלק מהקצבה שלך החייב במיסוי) או שילוב של פטור זה מקצבה עם פטור על היוון קצבה (משיכה של סכום באופן חד פעמי מהפנסיה). הסכומים עליהם ניתן לתבוע פטור ממס עשויים להגיע לסכום מכובד ביותר, ורצוי מאוד להקצות פטור זה באופן אסטרטגי, תוך איזון הצרכים הפיננסיים שלכם עם מקסום התועלת שלכם מהפטור.

להחלטה בין האפשרויות הללו יש חשיבות מהותית והיא מותנית בגורמים כמו סכומי הפנסיה והחיסכון הפנסיוני של הפורש, יחד עם העדפותיו האישיות למשיכת הקרן. בחירה בשילוב אחד של פטורים על פני אחר עלולה לגרום לשינויים משמעותיים בכמות הכסף שנשמר. כדי להבטיח את הבחירות המועילות ביותר עבור אסטרטגיית הפרישה שלכם, מומלץ להעסיק יועץ מוסמך שידריך אתכם לאורך כל התהליך.

 

מי זכאי לקיבוע זכויות?

על פי תיקון  190 – קיבוע זכויות לפקודת מס הכנסה בתוקף כבר מ – 2012 . ייתכן ואתם מכירים את תיקון 190 בעיקר בנוגע להטבות מס הקשורות בהפקדה לקופת גמל לאחר גיל –  60. יחד עם זאת, לתיקון זה יש עוד זכויות, לרבות פטור מהותי ממס על הטבות פנסיה לגמלאים, שנחבא תחת המושג – "קיבוע זכויות".

כל אדם שפרש לאחר 1 בינואר 2012, יכול לבקש קיבוע זכויות כל זמן שהוא עומד בקריטריונים הבאים:

  1. הגיע לגיל הפרישה לזכאות לפנסיה, שהוא – 67 לגברים ובדרך כלל בין 62 ל-65 לנשים, בהתאם לשנת הלידה.
  2. מקבל קצבת פנסיה.

*שני התנאים הללו חייבים להתקיים.

במסמך קיבוע זכויות יש נקודה ספציפית המכונה "גיל הזכאות", המציינת מתי ניתן להגיש את הבקשה. לדוגמה, אם מישהו התחיל לקבל קצבה בגיל 68 הוא יכול להגיש בקשה לקיבוע זכויות רק לאחר שהגיע לגיל 68, ולאו דווקא כאשר הגיע לגיל הפרישה הפורמלי. דוג' נוספת תהיה שכל מי שמתחיל לקבל קצבת פנסיה בגיל 62; יכול לבקש קיבוע זכויות רק כשהוא מגיע לגיל הזכאות, שזה – 67.

צרו קשר ונחזור בהקדם